Sunday, January 28, 2007

Muslim, fotbollsmålvakt och pappa!



När det nämns i media att en person är muslim är det oftast i negativa sammanhang, exempelvis att en man hänvisat till korancitat för att försvara sin "rätt" att misshandla och låsa in sin fru och sina barn, eller att en ordförande för någon förening kräver en särlagstiftning för muslimer i religionsfrihetens namn.

De här fundamentalisterna, som försöker använda sin religion för att få en förevändning att kränka andra får på något sätt bli representativa för hela gruppen muslimer, vilket är djupt orättvist. För precis som i kristendomen finns det många sätt att tolka den heliga skriften, det finns mer eller mindre bokstavstrogna utövare, det finns de som ser sin tro som något privat som bara angår dem själva och de finns de som vill att religionen ska styra både inrikes och världspolitiken.

Ett problem är att islam och muslimer i stort sett alltid nämns i samband med just -problem. Handlar det inte om fundamentalister handlar det om diskriminering, segregation eller andra bekymmer. Nu menar jag förstås inte att diskriminering och segregation inte är saker som ska uppmärksammas.

Vad jag menar är att så länge det faktum att en person är muslim aldrig nämns i neutrala sammanhang, eller då en person gjort något positivt kommer orden muslim och islam för många fortsätta vara synonyma med problem. Hur ofta hörde man t.e.x folk kalla Rami Shaaban, målvakten som höll nollan i den viktiga VM-matchen mot Trinidad och Tobago för "Den muslimske fotbollsspelaren"?

Tidningen Mama hade i sitt januarinummer en stor intervju med just Rami Shaaban. Den fokuserade i första hand på Shaaban som småbarnspappa, i andra hand på Shaaban som fotbollsproffs, men sedan kom man helt naturligt in på det faktum att Shaaban också är troende muslim.

-Uppfostrar du Gabriel (den 4-årige sonen som bor hos Shaaban en vecka i månaden) till muslim? frågar reportern.

-Ja,eftersom jag är muslim äter han inte griskött. Jag pratar mycket med min ex-fru om det, hon är kristen. Hon säger att han får väl välja sen när han blir stor svarar Shaaban.

Jag tycker att det är en helt fantastisk intervju. Den är inte plågsamt politiskt korrekt med syftet att framställa honom som en helt okej kille, som till och med beskriver sin ex-fru som "en väldigt fantastisk människa" trots att han är "en sån där muslim".Mama är inte den sortens tidning. Däremot tar man upp det faktum att han är troende muslim eftersom det faktiskt är en viktig del av hans identitet, precis som det är en viktig del av hans ex-frus identitet att hon är troende kristen. Därmed inte sagt att det är hela hans identitet. Det är en del av många andra. Rami Shaaban är pappa, fotbollsproffs, ex-make, halvfinsk, halvegyptier, förortsbarn, bästis med Fredrik Ljungberg och muslim.

3 comments:

Germunds Blog said...

Du har säkert rätt i att många fredliga muslimer blir syndabockar när våldsamma islamister tar vissa partier i koranen som stöd för sina dödliga aktiviteter.

Personligen tror jag att all religiös bokstavstro och fundamentalism, leder till våld om kulturen och traditionen tillåter det.

De gamla "heliga skrifterna", bibelns gt och koranen, är fyllda av våldsbeskrivningar som vi sekulariserade i västvärlden ser som sagor från en svunnen tid, medan rättrogna muslimer har koranen som strikt rättesnöre.

Lisa said...

Hej Germund! Jag tror också att all fundamentalistisk bokstavstro -oavsett religion är farlig.Det måste finnas en ödmjukhet och utrymme för egna tolkningar och reflektioner.Att låta politiken styras av ens personliga bokstavstolkning anser jag är livsfarligt,det har ju skett dels i en del arabiska länder men också i USA då GWB påstår att han har Jesus tillåtelse att bomba civila, och pratar om "korståg" .
Jag är inte mer "tolerant" mot muslimska fundamentalister än kristna, däremot tycker jag att det är mycket viktigt att understryka att långt ifrån alla muslimer passar in i den mordiska schablonbild vi ofta ser.När jag gick på högstadiet för många år sedan hade jag många kurdisk-muslimska väninnor, så när jag skriver att det är viktigt att inte dra alla över samma kam är det inte för att det är den "politiskt korrekta" åsikten idag utan för att jag har personliga erfarenheter av muslimer som inte stämmer in på schablonbilden. Att jag skriver mer om kristna vantolkningar och sekter är för att det ämnet uppmärksammas alldeles för lite idag, det är något många svenskar blundar för trots att det sitter Livets Ordare i riksdagen och att deras skola med statens goda minne förstör och hjärntvättar nya barn år efter år. Både du och jag vet ju hur illa det kan gå när människor inte reagerar i tid på diktatoriska ledningar som bryter ner andra i kristendomens namn...

Mona said...

Tänk om fler kunde tänka som du! Hatten av för dig.